SEO (pozycjonowanie)

Czym właściwie jest SEO?

 

SEO to skrót od angielskiego zwrotu Search Engine Optimization i oznacza optymalizację strony www dla wyszukiwarek internetowych. Co to dokładniej znaczy? SEO to nic innego jak określone działania, które mają wpłynąć na jak najlepszy wynik danej strony w rankingu wyszukiwarki. To cały zespół czynników, które sprowadzają się do tego iż określona witryna jest dobrze „postrzegana” przez roboty wyszukiwarki, a w konsekwencji znajduje się wysoko w wynikach wyszukiwania. Warto w tym miejscu wspomnieć, że wyszukiwarki (np. Google czy Bing) mają określone zasady zwane wskazówkami, które należy znać by działać efektywnie i w zgodzie ze standardami.

W Polsce i na świecie Google ma dominującą pozycję na rynku wyszukiwarek dlatego to właśnie na niej się skupiamy.

seo-new-project-lodz

 

Jak powstała najpopularniejsza wyszukiwarka? Google – rys historyczny

 

Początek tej opowieści jest  fascynujący. Google powstało na niwie pracy badawczej dwóch studentów Uniwersytetu Stanforda. Panów łączy w tej opowieści nie tylko rok urodzenia – 1973, ale i zamiłowanie do technologii. Choć początkowo ponoć nawet zanadto się nie lubili, to stworzyli najbardziej znaną wyszukiwarkę na świecie.  Larry pochodził z amerykańskiej rodziny żydowskiej, Siergiej urodził się w Moskwie. Dziś trudno dociec czy Larry Page i Siergiej Brin spodziewali się,  że z ich przeglądarki będzie korzystać blisko 300 milionów użytkowników? Czy przewidywali, że Google będzie dzierżyło 65% rynku wyszukiwarek w USA i niemal 95% w Polsce? Czy liczyli na to że liczba obsługiwanych zapytań w Google będzie wynosiła 2 miliardy dziennie?

Wróćmy jednak do naszych bohaterów. Połączył ich studencki projekt, w ramach którego testowali nowe algorytmy do wyszukiwarki internetowej. Ich praca nosiła tytuł „Anatomia dużej hipertekstowej wyszukiwarki sieciowej” i stała się swoistą podstawą, zasadami gry na której powstało późniejsze Google. Projekt szybko się rozrastał i zaczął sprawiać problemy administratorom Uniwersytetu Stanforda. Studenci pracowali intensywnie nad udoskonaleniem swego dzieła bowiem zauważyli, że mają trudności, aby odnaleźć właściwe strony w otrzymywanych wynikach.  Larry i Siergiej uważali, że im więcej linków zewnętrznych kieruje do danej strony tym większą powinna mieć ona wartość. Na tym fundamencie powstał PageRank, algorytm, który w początkowej fazie rozwoju Google stanowił podstawę silnika wyszukiwarki. Rozwiązanie proste, lecz skuteczne.

Wspólne przedsięwzięcie szybko zaczęło się rozrastać więc  Larry i Siergiej byli zmuszeni wynająć przysłowiowy garaż i pracować na własny rachunek. Szybko jednak otrzymują wsparcie finansowe i z impetem ruszają na podbój Internetu .

 

Jak powstała nazwa Google?

 

Legenda głosi, że nazwą dla najpopularniejszej wyszukiwarki miała być „googolplex”, czy też „googl” od pojęcia googol, oznaczającym bardzo dużą liczbę – 10 do setnej potęgi. Tak czy inaczej 15 września 1997 oficjalnie rodzi się Google (oficjalna data rejestracji domeny google.com).

 

Rozwój Google i SEO

 

Wraz z rozwojem wyszukiwarki zmianom ulegały algorytmy Google. Panda, Pingwin, Koliber, Gołąb. Spędzają one spokojny sen z powiek ekspertom od SEO. Są oni niczym lekarze, którzy muszą śledzić najnowsze terapie i leki na ciągle mutujące choroby, tak pozycjonerzy są zmuszeniu do ciągłego śledzenia fachowej literatury odnośnie najnowszych mutacji algorytmów, swoistego trzymania ręki na pulsie zmian. „Zasady gry” zmieniają się bardzo często, nawet kilka razy w roku. To wymaga ciągłych działań, aby utrzymać odpowiednią pozycję witryny. Działania jak i sama witryna muszą spełniać odpowiednie wymagania. Poza tym pozycjoner, który nie śledzi dynamiki zmian w algorytmie może nieodpowiednimi działaniami doprowadzić nawet do blokady witryny przez przeglądarkę, nałożenia na nią filtru lub bana.

 

Optymalizacja, działania SEO, mobilne SEO

 

Wspieranie witryny w pierwszych krokach skupia się na właściwym doborze fraz kluczowych i optymalizacji treści. W przypadku, gdy istotna dla właściciela witryny jest lokalizacja firmy dobrze jest skorzystać z mapy Google. Wizytówka firmy z mapą znacznie podnosi wartość oferty. Kampanii SEO/SEM powinny towarzyszyć również inne działania reklamowe. W tym również reklama graficzna wykorzystująca różne aplikacje i techniki multimedialne. Dlaczego? Przyciąga uwagę zwłaszcza nowych klientów, podnosi skuteczność przekazu, dostarcza informacji na temat odbiorcy.
Promując witrynę w kampaniach reklamowych należy pamiętać o optymalizowaniu jej także na urządzeniach mobilnych. Dziś smartphone to często pierwsze narzędzie po które sięga potencjalny klient. Tu pojawia się pojęcie mobilnego SEO. Odpowiednie techniki umożliwiają poprawę rankingu witryny na stronach mobilnej wyszukiwarki i wygenerowanie większego ruchu ze strony użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych. Oczywiście wymaga to również odpowiedniego przekodowania witryny.

 

Przyszłość SEO

 

Długofalowe działania oparte o SEO PR i content marketing to przyszłość i kierunek w jakim podążają fluktuacje algorytmu Google. Takie długookresowe strategie e-marketingu obejmuje poprawę widoczności w naturalnych wynikach wyszukiwania. Nie są one zagrożone ciągłymi zmianami zasad oceny przez Google. Oczywiście, aby dane były pełne wskazane jest wykorzystanie zaawansowanej analityki internetowej do śledzenia i oceny zachowań użytkowników na stronie. Dzięki temu można wygenerować dużą liczbę odsłon z najbardziej pożądanych naturalnych wyników wyszukiwania.