Czym jest visual commerce?

Sprzedaż online w dobie pandemii Covid-19 zmieniła się niechybnie, jak zresztą niemal wszystko w roku 2020. Nasze zapotrzebowanie na określone dobra jest nadal takie samo, natomiast ze względu na np. ograniczenia w swobodzie przemieszczania się coraz częściej mamy utrudniony do nich dostęp.  

 

Sprzedaż detaliczna online jest synonimem wygodny. Bo oto – bez wychodzenia z domu, bez zbędnego stresu, bez wysiłku możemy zamawiać w sklepach internetowych wszystko. Z drugiej strony wabiące ekspozycje produktowe, sklepy z wypełnionymi witrynami  i zapach nowości to dla niektórych tradycjonalistów nadal kusząca perspektywa.

 

I do tej pory tak właśnie było, wyjątkowe doświadczenia zakupowe były zarezerwowane dla handlu fizycznego. Ale sytuacja się zmienia diametralnie i nic na razie nie wskazuje na to, aby stan rzeczy miał wrócić do „punktu wyjścia”. Visual commerce zmienia nasze oczekiwania w handlu detalicznym online i jest ogromnie ważny dla sklepów internetowych i marek w dzisiejszych czasach.

 

Czym właściwie  jest  visual commerce?

Tak naprawdę visual commerce może oznaczać wiele różnych rzeczy, od śledzenia hashtagów na platformach mediów społecznościowych (np. na Instagramie), zbierania treści generowanych przez użytkowników i ponownego przeznaczenia tych treści do kampanii marketingowych, po dodawanie możliwości na ścieżce zakupów.

 

W swojej najistotniejszej formie visual commerce to koncepcja wzbogacania doświadczeń klienta o przyciągające i inspirujące treści wizualne, które zachęcają kupujących do zaangażowania się, konwersji i wybrania marki lub konkretnego sprzedawcy. Sekret tkwi w tym jak przekaz wizualny do nas „przemówi”. Ten element obejmuje cały arsenał zdjęć produktów, filmów o produktach, treści generowanych przez samych użytkowników, które przedstawiają np. produkt „po wyjęciu z pudełka” – tak, że czujemy niemal fakturę produktu lub jego zapach.

 

Wizualizacje produktów zawsze były kluczowe dla sprzedaży online i konwersji. Nowa generacja idzie jednak o krok dalej i nadaje zasobom wizualnym bardziej znaczącą rolę. Klienci sklepów online w zakresie wizualizacji mają bardzo wysokie oczekiwania, a biorąc pod uwagę fakt, że nie mogą polegać w tym aspekcie na zmysłach dotyku, smaku czy zapachu muszą polegać jedynie na dźwięku i „wskazówkach” pozwalających poznać dogłębnie produkt online.

 

Filary visual commerce to angażujące galerie wideo produktów, zdjęcia wysokiej jakości produktów z różnych ujęć, autentyczne treści generowane przez użytkowników oraz narzędzia marketingowe, które umożliwiają odkrywanie, selekcjonowanie i optymalizację treści. Nie tylko wizualnie poprawiają wrażenia z zakupów online, ale także bezpośrednio wpływają na współczynniki konwersji online, jak i  zachowanie kupujących w witrynie.

 

 

 

Dlaczego visual commerce ma znaczenie dla sklepów internetowych?

 

Nasze podróże zakupowe różnią się pod wieloma względami od tych, które miały miejsce w ubiegłych latach, czy poprzednich pokoleniach. Dzisiaj dostajemy wgląd w nowe produkty na naszych kanałach na Instagramie, badamy nasze przyszłe zakupy za pomocą filmów produktowych na YouTube, otrzymujemy oferty promocyjne skalowane na miarę i nierzadko czujemy więź z markami. Komunikujemy się z nimi, a one z nami np. podczas odpowiadania na nasze pytania na Twitterze.

 

Visual commerce. Dlaczego to się sprawdza?

 

  •  Ludzie mają tendencję do zapamiętywania 80% rzeczy, które widzą lub robią, w porównaniu do tylko 10% tego, co słyszą i 20% rzeczy o których czytają.

 

  • Atrakcyjne (wzbogacone) obrazy uzyskują o 94% więcej wyświetleń niż podstawowe elementy wizualne. 67% konsumentów twierdzi, że wysokiej jakości treść wizualna jest ważniejsza niż opis produktu czy nawet oceny innych klientów.

 

  • Kupujący, którzy oglądają filmy, są 1,8 razy bardziej skłonni do zakupu niż osoby, które go nie oglądają. Prezentując filmy sprzedawcy detaliczni zgłaszają 40% wzrost zakupów w sklepie internetowym.

 

 

To tylko niektóre z wielu mierników wskazujących, że jesteśmy w fazie wstępnej czegoś zupełnie nowego. Przejście na bardziej wizualny model sprzedaży może oznaczać, że jesteśmy u progu przełamania bariery między kupującymi a sprzedawcami internetowymi, czego nie była w stanie osiągnąć żadna inna strategia marketingowa. Jak rozwinie się visual commerce? W świecie cyfrowym granice między przeglądaniem sieci a zakupami są zamazane, ponieważ każda „wskazówka wizualna” staje się okazją. Dlatego tak ważne dla sprzedawców internetowych jest to, aby utrzymać tempo gdy kupujący przechodzą  z mediów społecznościowych do stron produktowych.

 

Treść wizualna ma wpływ na sposób robienia zakupów przez konsumentów, to zupełnie oczywiste. To, co dopiero przed nami, to sposób, w jaki sprzedawcy internetowi przejdą od samego umieszczania elementów wizualnych w swoich sklepach internetowych do tworzenia nowych doświadczeń.