Na stronach internetowych spotykamy najczęściej nagłówki: H1, H2, H3. Po co nam nagłówki? Dzięki nagłówkom wyróżniamy treści ułatwiając robotom wyszukiwarki zrozumienie tematyki naszej strony czy bloga. Za ich pośrednictwem określamy tytuł, śródtytuł i podtytuł. Nagłówki strony różnicują ważność poszczególnych treści, która pojawia się na stronie. H1 ma największe znaczenie, nie mniej istotne są nagłówki H2 i H3, które również ustalają hierarchię treści wspomagając pozycjonowanie strony.
Nieco historii
Zanim powstały strony internetowe w materiałach drukowanych takich książki czy gazety wykorzystywały nagłówki do rozdzielania lub wprowadzania dłuższych bloków tekstu. Taki tekst – nagłówkowy – był zwykle większy, napisany inną czcionką lub w inny sposób wyodrębniony, aby odróżnić się od reszty tekstu.
Gdy powstawały strony internetowe znaczniki nagłówka (czy też tagi nagłówka) zostały wprowadzone w podobnym celu. Te tagi, reprezentowane przez wielką literę H, po której następuje liczba, można zmienić, aby wyglądały inaczej w każdej witrynie. Jednak znaczniki nagłówka zwykle powodują, że tekst jest większy, pogrubiony, a przez to czytelniejszy.
Znaczenie nagłówka H1
Znacznik H1 to zwykle największy i najważniejszy tag na pojedynczej stronie w witrynie. Może być używany do przedstawienia zawartości strony jako całości – to znaczy do nazwania danego tematu – lub po prostu do odzwierciedlenia nazwy samej strony.
Tagów H1 można używać w różnorodny sposób, nie ma jednak na to jednego, uniwersalnego przepisu. Można ograniczyć się do jednego lub dwóch bardzo prostych słów, które pasują do faktycznego tytułu strony lub użyć H1 określając słowa kluczowe najlepiej pasujące do treści witryny. Dzięki takiej możliwości tagi H1 są cennym źródłem informacji dla każdej witryny, która próbuje wyprzedzić konkurencję. Należy jednak używać tylko tych słów kluczowych, które faktycznie odnoszą się do zawartości strony, ponieważ odwiedzający szybko ją opuszczą, jeśli dowiedzą się, że treść witryny jest inna niż deklarowana.