Mobilna vs. responsywna wersja strony internetowej

Z roku na rok wzrasta ilość użytkowników wyświetlających strony internetowe na urządzeniach mobilnych takich jak tablety czy smartfony. To nie jest chwilowy trend tylko stała tendencja, która będzie przybierać na sile. W dobie powszechnego pośpiechu oraz konieczności bycia ciągle „na bieżąco” jest to kierunek zupełnie zrozumiały.

Optymalizacja serwisu internetowego pod tym kątem wydaje się nie tylko sprawą istotną, co po prostu konieczną. W tym miejscu należałoby wspomnieć, że istnieją dwa rodzaje dopasowania strony www pod urządzenia mobilne – jest to popularnie zwane RWD (Responsive Web Design) oraz mobile.

Na początek dobrze będzie wyjaśnić sobie dwie definicje – mobilna wersja strony internetowej oraz responsywna wersja strony internetowej.

Mobilna i responsywna – czym się różnią?

Mobilna wersja strony internetowej, to wersja strony zbudowana na odrębnych plikach. Najczęściej wyświetla się pod dedykowaną dla mobili wersją domeny internetowej (m.przyklad.pl). Od strony technicznej wygląda to tak, że strona na serwerze jest przechowywana w osobnych katalogach i jest podpinana pod subdomenę.

Responsywna wersja strony internetowej – technologia RWD automatycznie skaluje się do szerokości ekranu urządzenia. Dzieje się to w sposób przyjazny dla użytkownika, strona wygląda „dobrze” na każdym ekranie, nie trzeba dostosowywać żadnych parametrów niezależnie od tego  z czego aktualnie korzystamy.  W tym przypadku obsługa responsywności strony odbywa się poprzez wykorzystanie tak zwanych media queries na stronie www.  Czym są media queries? Media query składa się z przynajmniej jednego wyrażenia, które określa zakres działania kodu CSS, poprzez użycie takich wartości jak szerokość, wysokość czy kolor. Media queries pozwala na przygotowanie określonego stylu zawartości strony, w zależności od urządzenia docelowego dla kodu, bez potrzeby zmiany samej treści w każdym z przypadków.

A zatem działanie media queries sprowadza się do rozpoznania rozdzielczość przeglądarki i pokazania w niej właściwego arkuszu stylu. Dzięki temu strona responsywna wygląda dobrze na każdym ekranie.


Jak sprawdzić czy strona jest responsywna? Trzeba odwiedzić ją z poziomu urządzenia mobilnego (tabletu czy smarftona) i zobaczyć czy treść automatycznie dopasowuje się do szerokości ekranu. Jeżeli tak się dzieje i nie musimy ręcznie dostosowywać szerokości poszczególnych elementów, oznacza to, że strona działa w technologii RWD. 

Mobilna czy responsywna wersja strony – co wybrać?

Zdecydowanie lepszym wyborem będzie responsywna wersja strony. Jest to szczególnie istotne pod kątem optymalizacji witryny. Google promuje strony RWD ponieważ są o wiele bardziej przyjazne dla użytkownika. Chodzi tu zarówno o UX, ale także o udostępnianie treści i inne problematyczne kwestie związane z mobilnymi wersjami.