Darmowe narzędzia internetowe od Google. Poznaj ich funcje

Fot. sceen z gs.statcounter.com

 

Google jest najpopularniejszą wyszukiwarką w naszym kraju. W Polsce z Google korzysta ponad 95% użytkowników (źródło:  gs.statcounter.com – dane z września 2019). Popularność innych wyszukiwarek nie pozostawia złudzeń – Google to niekwestionowany monopolista. 

 

  • Google – 95,03 %
  • Bing – 2,34 %
  • Yahoo – 1,51 %
  • DuckDuckGo – 0,26 %
  • Interia Katalog – 0,21 %

 

Na światowym rynku wyszukiwarek sprawa wygląda nieco inaczej, ale nadal nie sposób zaprzeczyć, że to wyszukiwarka z Mountain View wiedzie prym pierwszeństwa, a za nią plasują się – zależnie od lokalizacji: Yandex (Rosja) – korzysta z niej ponad połowa rosyjskich internautów, Baidu (Chiny) – 73% użytkowników. W Czechach popularna jest jeszcze wyszukiwarka Seznam, zaś w Korei Południowej – Naver.

 

Google to jednak nie tylko wyszukiwarka.  Specjaliście z USA udostępniają szereg darmowych narzędzi internetowych dostępnych dla każdego. Rozwiązania te nie tylko pomagają prowadzić biznes online, ale także dbać o wizerunek firmy czy bezpieczeństwo strony. Poniżej prezentujemy zestawienie najbardziej przydatnych narzędzi.

 

To absolutny numer jeden tego zestawiania. Pozwala analizować witrynę pod wieloma kątami. Dzięki narzędziu możesz dowiedzieć się ile osób weszło w ostatnim czasie na Twoją stronę internetową, możesz sprawdzić w jakim stopniu witryna spełnia założone cele, jakie źródła ruchu najlepiej konwertują i wiele, wiele więcej. To absolutnie podstawowe narzędzie w analityce internetowej.

 

Google Search Console to również bezpłatne narzędzie. GSC skupia się bardziej na aspektach technicznych. Dzięki niemu możesz zobaczyć jak wygląda Twoja strona „w oczach Google”, czy wszystko działa jak trzeba. Narzędzie pozwala na ręczne zindeksowanie stron, również ma olbrzymie możliwości.

 

Jeśli prowadzisz firmę, to warto rozważyć założenie takiej wizytówki. Pomaga „zaistnieć w internecie”, pokazać się klientom, Twoja firma, sklep czy przedsiębiorstwo dzięki wizytówce od Google będzie częściej wyświetlało się w wynikach wyszukiwania, co jest nie do przecenienia, zwłaszcza w przypadku małych, lokalnych firm. Co ważne – to również darmowa usługa. Wystarczy założyć bezpłatny profil firmy.

 

Kolejne rozwiązanie od Google. Pozwala zbadać czy nasza strona jest bezpieczna. Często w wyszukiwarkach wyświetlają się komunikaty odnoszące się do bezpieczeństwa. Strony „podejrzane” są niechętnie odwiedzane przez użytkowników. Narzędzie pozwala szybko zweryfikować stan witryny.

 

  • Trendy Google

    Dzięki temu rozwiązaniu możesz dowiedzieć się czego szukają internauci z całego świata. Takie dane możesz następnie wykorzystać do wielu rzeczy (np. tworzenia artykułów). Możesz sprawdzić co w oczach internautów zdobywało uznanie w poszczególnych latach (Google przygotowuje filmy obrazujące popularność danych fraz). Świetne narzędzie, którym można się zainspirować i kreatywnie je wykorzystać.

 

Wielu użytkowników korzysta z witryn na urządzeniach mobilnych. Ten trend oczywiście nie dziwi, ale powinien skłonić do refleksji: „Czy moja strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych?”. To pytanie zdecydowanie trzeba sobie zadać.  A gdy już je zadamy, to w następnym kroku możemy sprawdzić jak to wygląda w praktyce. Google sprawdzi witrynę pod kątem przyjazności  dla urządzeń mobilnych i ewentualnie podpowie nam co należałoby zmienić lub poprawić.

 

 

Czy należy z tych narzędzi korzystać? Bezsprzecznie.  Pamiętajmy, że gigant z USA dominuje na naszym rodzimym rynku. Podążanie więc za jego wytycznymi czy wskazówkami może nam tylko pomóc. Warto również wykorzystywać możliwości jakie są nam oferowane zupełnie za darmo.